perjantai 30. marraskuuta 2012

Joulukuun harjoittelua

Pakkasta 20 astetta jo marraskuun lopussa. Miten enää voi kilpapyöräilijä harjoitella? Kovimmilla pakkasilla kannattaa ehdottomasti hyödyntää sisäharjoittelumuotoja.

Esimerkkejä sisätiloissa tehtäviä kilpapyöräilijän pääominaisuuksia kehittäviä harjoitteita:

Nopeus: Pallopelit, kuntopiirit, loikat, kuntopyörä/rullat korkealla pyörityksellä
Voima: Kuntosali, kuntopiirit
Kestävyys: Kuntopyörä/rullat, uinti, juoksumatto

Esimerkkejä ulkotiloissa tehtäviä kilpapyöräilijän pääominaisuuksia kehittäviä harjoitteita (ulkopyöräilyn lisäksi):

Nopeus: Lyhyet juoksuvedot
Voima: Lumikenkäily
Kestävyys: Hiihto, juoksu, pyöräily

Jokainen löytää omat pakkasrajansa tietyille ulkoharjoituksille. Itse pidän nyt yleensä 10 pakkasastetta jo liian kylmänä. 

Kilpapyöräilijän on mahdollista harjoitella jopa koko talvi ilman ulkopyöräilyä. Tällöin olisi hyvä kuitenkin käyttää rullia tai kuntopyörää ajoittain tuntuman säilymiseksi ja jotta keväällä siirtyminen pyörän päälle tapahtuisi mahdollisimman jouheasti ja loukkaantumatta. Monipuolinen liikkuminen ei ole missään nimessä haitaksi. Urheilun tulee olla ennen kaikkea säännöllistä mutta myös hauskaa ja motivoivaa.

Harjoittelu jatkuu...
t.Antti